11 Ağustos 2009 Salı

Resimlerdeki Tatlı Hatalar



Yukarıda İtalyan Ressam Fausto Zonaro'ya ait üç tablo var.Resimlerdeki baş kahraman II.Mehmet.II.Mehmet'in İstanbul'u 21 yaşında fethettiğini tarihle biraz ilgilenen herkes bilir.Peki resimlere bakıldığında FatiH Sultan Mehmet'in İstanbul'un fethi esnasında 21 yaşında olduğunu kim söyleyebilir.İşte bu tablolardaki yanlışları ve bu yanlışların nedenlerini aşağıda bulacaksınız.

Tabii önce Zonaro hakkında biraz bilgi;

Fausto Zonaro, hatıratında anlattığına göre, Piyer Loti, Gautier ve Amicis’in hatıratlarını okuduktan sonra Osmanlı şehrine büyük ilgi ve merak duyarak, 1891 yılında İstanbul’a geldi.Fausto Zonaro, 1896 yılında bir gün Galata Köprüsü üzerinde geçit yapmakta olan Ertuğrul Süvari Alayı'nı gördü ve bu gösteriyi çok beğendi; her Cuma günü buraya gelerek geçidi izledi ve sonunda bu töreni resmeden ayrıntılı bir tablo yaptı.Bu tabloyu Münir Paşa ve II. Abdülhamit çok beğendi ve Zonaro Mecidiye Nişanı'na layık görüldü.Bununla birlikte "Ressam-ı Hazret-i Şehriyari", yani "Saray Ressamlığı" ünvanlığına layık görüldü.

FATİH SULTAN MEHMED’İN İSTANBUL’A GELİŞİ
Fausto Zonaro, ilerleyen yıllarda padişahın talebi üzerine Fatih Sultan Mehmed üzerine tarihi resimler yapmaya koyuldu. Dizinin ilk tablosu meşhur topla İstanbul’un fethine hazırlanan Fatih Sultan Mehmed’in resmiydi.

“Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’a Girişi” adlı tablonun padişaha gösterileceği gün, bu görevi Arif Bey aldı.

Arif Bey, kısa süre sonra soluk soluğa ve titreyerek dışarı çıktı. Zonaro’ya “2. Mehmed nerede? Ne yaptınız? Padişah, 2. Mehmed’in resmini gördüğünde kendi
resmi sandı. Ne demeliyim?” dedi.

Zonaro, Arif Bey’e, “Sakin olunuz efendim. Padişah Hazretlerine 2. Mehmed’in yüz hatlarını Venedik’te Lajard Galerisinden İstanbul’a gelen Gentile Bellini’nin yaptığı orijinal tablodan incelediğimi lütfen bildiriniz. Bellini buraya bizzat 2. Mehmed tarafından portresini yapmak üzere çağrılmıştı. Padişahımız Abdülhamid hazretlerine benziyorsa bunda şaşılacak bir şey yoktur. 2. Mehmed kendilerinin ataları değil midir” şeklinde cevap verdi.

Bu açıklamasının Arif Bey tarafından padişaha iletilmesinin ardından Zonaro’nun aylığına 5 Türk Lirası zam yapıldı.

Bir halife olduğu için kendisinin resminin yapılmasını, fotoğrafının çekilmesini istemeyen Sultan 2. Abdülhamid’i nihayet bir rica mektubu ile ikna eden Zonaro, padişahın başarılı portrelerini yaparak, galerisinde sergiledi.

''RUFAİ DERVİŞLERİ” TABLOSUNDAKİ HATA
Zonaro, daha sonra Üsküdar’da ilgisini çeken Rufai dervişlerini resmetmek istedi.

Zikir ayinlerini izlemeye gittiği tekkede Şeyh’den izin alarak kendilerini stüdyosuna davet eden Zonaro, derviş ve mürit portreleri etütlerinin ardından tabloyu oluşturmaya başladı.

Tablonun sol tarafından zikreden Rufai dervişlerini, ortaya müritlerin üzerine basan şeyhi yerleştiren Zonaro, dervişlerin arkalarına doğru namazda secde eden bir adam yerleştirdi.

Zonaro, arkadaşı Kami Bey’den namaz kılan bir Müslümanın önünde hiçbir şeyin olmaması gerektiğini öğrendiğinde tablodaki bu figürü çıkardı.

Hiç yorum yok: